کد مطلب:26394
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
معيار و مناط حلال و حرامهاي ابدي و توقيتي اسلام چيست؟ لطفاً چند معيار را نام ببريد.
در مورد احكام الزامي الهي در دين اسلام قاعده كلي اين است كه همه آنها دائمي بوده و مقيد به زمان خاصي نميباشد مثلاً وقتي شارع فرمود نماز بخوان دلالت بر اين دارد كه هيچ گونه محدوديتي ندارد و تا ابد اين حكم جريان را چرا كه شريعت اسلام ديني ابدي است و شريعت خالده ميباشد و هيچ دين و آئين ديگري آن را نقض نخواهد كرد و تا ابد اقتضاء بقاء دارد. اين اصل و قاعده كلي است. و اگر استثنائي در حكمهاي الزامي اعم از واجب و حرام باشد بايد توسط شارع بيان شده باشد و هر حكمي توقيتي بودنش به بيان شارع است مثلاً شارع بگويد: نماز جمعه در زمان حضور معصوم (ع) واجب است. كه در اين حكم فرضي،جوب، مقيد به زمان خاصي شده است. و هر حكم شرعي كه موقت باشد بر شارع مقدس بيان توقيتي بودنش واجب است. پس معيار كلي كه در اصول مورد بحث است همين است كه اصل در احكام شرعي ابدي بودن و عدم تقيد به زمان است و در هنگام شك، اين قاعده جاري ميشود مگر اينكه دليلي بر خلاف قائم شود. و در حديث وارد شده است كه: حلال محمد حلال الي يوم القيامه و حرامه حرام الي يوم القيامه؛ يعني حلال محمد تا روز قيامت حلال است و حرامش تا روز قيامت حرام است.(1)
پينوشتها:
1 - بحارالانوار، ج 86، ص 147.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.